fredag 31. januar 2014

Sjokoladefondant trøfler! Helt himmelsk!!



Jeg må bare dele denne oppskriften med dere!

Jeg elsker sjokoladefondant og jeg elsker sjokoladetrøfler! Jeg lurte derfor på om ikke det hadde vært godt med sjokoladefondant trøfler!

Det var ikke bare godt! Det var... helt himmelsk! Denne oppskriften dere bare prøve!

Det er veldig enkelt også! Men litt klissete :-)

Start med å lage en runde sjokoladefondant.

Sjokoladefondant er jo svært godt i seg selv, jeg valgte derfor å bruke halvparten til vanlig sjokoladefondant og resten til trøflene.

Jeg har forøvrig det, jeg mener må være Verdens beste oppskrift på sjokoladefondant. Den blir alltid helt perfekt! Og det er ikke få ganger jeg har laget den :-)

Verdens beste sjokoladefondant

4 egg
60 g sukker
200 g mørk sjokolade
180 g smør
80 g hvetemel

Visp sammen egg og sukker. Smelt sjokolade og smør i en kasserolle. Avkjøl blandingen litt og rør den i eggene. Tilsett mel og rør til du har en glatt blanding. Fyll røren i 6-7 stive muffinsformer (Plasser dem gjerne i et muffinsbrett hvis du har det, ellers kan det være en fordel å bruke to former per kake, slik at formen holder seg.

Stek kakene midt i ovnen ved 200 grader i ca 6 minutter.

Det som er viktig for å få et perfekt resultat er å ikke steke kakene for mye. Følg godt med og ta ut kakene så snart de er ganske faste, men fortsatt har en flytende sjokoladekjerne. Stek dem heller for lite enn for mye.

Kakene til sjokoladefondant trøflene, kan gjerne fryses, da er det bare å tine dem når du trenger dem.

Sjokoladefondant trøfler

4 sjokoladefondant
1 dl melis
1 dl bakekakao eller 100 g lys eller mørk sjokolade til overtrekk
Evt. litt gullstøv til pynt, men like godt uten.

Rør sammen kakene med melis til du får en myk masse. Sett den i fryseren i ca. 30 minutter.

Sett frem en flat tallerken med bakepapir.

Lag små topper med en skje og trill dem raskt til små kuler. Hvis røren er for myk kan du la den stå litt lenger i fryseren.

Sett tallerkenen med kulene i fryseren, eller sett dem ut hvis det er kaldt. La dem stå i ca. 20 minutter.

Ta dem ut og trill dem i bakekakao eller gi dem et overtrekk med smeltet sjokolade. Det gjør du enklest ved å smelte sjokoladen 2 x 1 minutt i mikroovn (eller til sjokoladen er smeltet). Legg en kule på en gaffel og dypp den raskt i sjokoladen, sett dem til tørk på bakepapir.

Sett dem kaldt igjen, slik at de beholder formen.

3 kommentarer:

  1. Måste testa detta recept...ser så gott ut!
    Ha en skön helg!
    Kram Titti

    SvarSlett
  2. Tester ut denne i dag. Sjokoladefristelse på Alle-hjerters-dag <3

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...